Träna på att tävla

Håll utkik här om du vill träna på att tävla.

Läs noga hela innehållet om hur det går till att delta

Alla kan delta på  höjd från 20 cm -30 cm med eller utan ledare
Alla rider utan  ledare från 40 cm

Detta gäller för alla som rider 30 och 40 cm
Om din häst stannar eller springer vid sidan av hinder mer än 2 gånger måste du ha ledare på resten av hindren.

Du måste kvala för att få hoppa 50 cm eller högre.
Det innebär att du måste behärska galopp runt en bana på 40 cm och ridit den utan intermezzon minst 2 gånger innan det är dags att gå vidare till 50 cm osv. Gäller på den häst som du anmäler dig på.

Anmäl till fjarasryttarforening@hotmail.com eller till din ridlärare när du är i stallet. Din anmälan är giltig och bindande när vi bekräftat den.

Till ridskolans föräldrar och elever
Dagen före tävlingen samlas vi för att bygga banan och fixa till hästen och hästens utrustning. Är du under 10 år ska förälder delta med sitt barn. Kan du inte måste det meddelas till din ridlärare.

På tävlingsdagen
En vuxen ska följa med och hjälpa till med att genomföra träningstävlingen. Det kan vara att stå i fiket vara parkeringsvakt eller hjälpa till på banan med att höja hinder. Hela eventet brukar vara över på ett par timmar. Fråga Karina eller Susanne om vad du kan hjälpa till med.

Hästen ska vara mer välryktad än vanligt när man tävlar.  Du måste hinna göra iordning din häst. Kom därför minst 60 minuter innan start.
De av ridskolans ponnyer som startar 20-40 cm ska vara parkerade i ridhuset 15 minuter före start.

Du får sitta upp när ridläraren säger till och när du hoppat färdigt sitter du av igen= är beröm för hästen.

Bom höjd 20-40 cm innehåller hinder med bara en bom

Hinder från 50 cm innehåller hinder med bommar och kryss hinder

Hinder från 60 alla typer av hinder kan ingå.

Ryttarmeddelande till dig som kommer med egen häst

Parkera med nosen mot rihuset och tätt! Framridning utomhus i gruspaddock 20*40 m Vid ingången till ridhuset får endast den ryttare som ska starta vistas Små hästar och ryttare har företräde till paddocken där det endast får vara sex hästar samtidigt. Ryttare ska ha en medhjälpare med sig på framridningen som ser till att alla hoppning sker på den höjd som klassen är och att ryttaren hoppar hindret med röd markering på höger hinderstolpe Ryttare som hoppar 70 -90 cm får vänta med att hoppa fram tills 30-60 cm ryttarna är klara. Du kan gå banan mellan klasserna då den höjs. Toalett finns vid stallet och en vid ridhuset. Du som inte är medlem i Fjärås Ryttarförening vistas och deltar i aktivitet på anläggningen på egen risk. Kontrolera dina försäkringar.