Regler för gruppridning

Våra elever får utbildning enligt Svenska Ridsportförbundets ryttarmärken 1-4. Lektionstid är den totala tiden med ridläraren och innehåller teori, uppsittning och ridning.

Ledgrupp innebär att du som förälder leder ponnyn. Ridskolan har ingen möjlighet att erbjuda ledare för nybörjare. Det är ridläraren som beslutar när eleven är redo att rida utan ledare.

När din första termin startar är du automatiskt anmäld till nästa termin. En termin innehåller 20-22 veckor. Din terminsavgift är antal ridtillfällen gånger priset för din grupp. Se prislista.

Deltagande i ridningen är ekonomiskt bindande för hela pågående termin även om du har valt delad betalning.

Betalning

Ridavgiften betalas i förskott med swish eller faktura. Vårterminens ridavgift ska vara oss till handa senast den 30 januari, höstterminens ridavgift ska vara oss tillhanda senast 30 augusti.

Vill du dela upp din betalning kontakta ridskolan med mail till fjarasryttarforening@hotmail.com.

Vid utebliven betalning debiteras en dröjsmålsränta på 10 % samt en administrativ avgift på 150 kronor.

Uppsägning

Vill du sluta måste du säga upp din plats i tid. 15 maj gäller för vårterminen och 1 november för höstterminen. Uppsägning av din plats meddelas med mejl till fjarasryttarforening@hotmail.com eller sms till Susanne Ruus 0739266386.

Frånvaro och igenridning

Frånvaro meddelas med ett sms till Karina 0734279705 eller Susanne 0739266386 senast 18.00 dagen innan lektionen för att kunna garantera igenridning.

Om du i förväg vet att du kommer vara borta skriv in det i vår frånvaropärm som finns i sadelkammaren vid skrivbordet. Då kan någon annan rida igen på den platsen.

Igenridning för i förväg anmäld frånvaro kan endast erbjudas en gång per termin och i en annan grupp än den egna.

Igenridning sker i mån av plats, det går tyvärr inte alltid att välja grupp. Vi försöker alltid lösa det efter bästa förmåga, men vi kan inte garantera att man får rida igen i likvärdig grupp. Däremot rider man aldrig igen i en svårare grupp än sin egen.

Lektionen ska tas igen inom samma termin.

Du kan välja att i mån av tid boka en privatlektion och dra av priset för en grupplektion.

Ställer ridskolan in din lektion kompenseras du med annan lektion vid ett annat tillfälle.

Eleven deltar i ridskolans aktiviteter på egen risk

När eleven har startat sin första termin hos Fjärås Ridskola har elevens målsman godtagit ovanstående bestämmelser.

Som medlem i Fjärås Ryttarförening får du:

• En olycksfallsförsäkring gäller på till och från vår anläggning och på vår anläggning vid all aktivitet

• En tidning från Svenska Ridsportförbundet som utkommer fyra gånger per år

• Du får låna hjälm och väst, men vi rekommenderar att du med tiden köper egen utrustning för att få bästa skydd

• Delta i våra aktiviteter och tävlingar

• Medlemskap i en förening ansluten till Svenska Ridsportförbundet och möjligheten att ta Grönt kort och delta i ridtävlingar på andra klubbar