Vilken utrustning behövs när man rider?

Hos oss kan du låna hjälm och säkerhetsväst.

Ridhjälm är obligatorisk vid all ridning hos oss, samt när man sköter om hästarna när man är under 13 år.

Säkerhetsväst (ryggskydd räknas inte som säkerhetsväst) är obligatoriskt hos oss tills man fyller 18 år, men det rekommenderas alltid vid all ridning!

Hjälm och skyddsväst räknas som personlig skyddsutrustning och vi rekommenderar att man skaffar egen utrustning när man har ridit ett tag. Detta för att kunna garantera hjälmen och västens skick.

Övrig utrustning:

Skor/stövlar

Skor eller stövlar med klack. Man behöver inte ridstövlar när man rider, men skor/kängor/stövlar med klack behövs. Gummiskor rekommenderas inte då de är för mjuka i sulan och gör ryttaren obalanserad.

Nätta läderkängor (med eller utan korta chaps) är det bekvämaste och säkraste för växande barn. Stålhätteskor kan vara bra, men vissa modeller är klumpiga och kan fastna i stigbyglarna.

När man har ridit lite mer kan det vara bra att köpa ett par chaps. Då får man bättre grepp och det skyddar också från nyp av sadeln.

Långa byxor

När man börjar räcker det med långa smidiga byxor. Leggings fungerar utmärkt.

Långärmad tröja

Vi rekommenderar alltid att man har långärmad tröja eller t-shirt när man rider.

Linnen är inte tillåtet på lektion. Luvor/hoodies är en säkerhetsrisk och måste vikas in

eller tas av vid ridning

Långt hår

Allt hår bör vara uppsatt. Gör en låg hästsvans eller fläta. Utsläppt hår kommer lätt i vägen och begränsar synfältet. Har man väldigt långt hår rekommenderar vi att man gör en fläta och rullar till en knut eller liknande. Det är en säkerhetsrisk vid ridning om håret är så långt att man kan sätta sig på det.

Smycken/Piercingar

Det är lätt att en viftande hästsvans fastnar i örhängen och piercingar. Ha aldrig hängade örhängen i stallet och vid ridning.

Handskar

Handskar är alltid bra att ha, även på sommaren. Det förebygger skav av tygeln

och kan ge bättre grepp.

Varma kläder

Små barn har svårt att reglera värme/kyla så på vintern är det bra med flera lager som man lätt kan ta av eller på. Termobyxor och fodrad jacka kan behövas, men tänk på att termobyxorna behöver vara tillräckligt smidiga så ryttaren kommer ner i sadeln. Halsduk är en säkerhetsrisk och får inte användas.

Slöja

Det går jättebra att rida med slöja, men vi vill att man undviker slöjor som behöver nålar eller har lösa ändar. Det finns praktiska slöjor för sport som man kan ha under ridhjälmen.

Var kan man köpa ridsportutrustning?

Vi rekommenderar alltid att köpa en ny hjälm, men all annan utrustning kan man köpa begagnad.

Butiker i närheten : Svensk Ridsport och Börjes i Kungsbacka. Hööks i Kållered. Gekås i Ullared har en stor hästavdelning om man har vägarna förbi. Karins hästshop säljer begagnad utrustning och ligger mellan Fjärås och Sätila.

På Svenska Ridsportförbundets hemsida kan du läsa mer om ryttarens utrustning:

unsplash